Új szabályozás
a közreműködői (játékos-ügynöki)
tevékenységre vonatkozóan
Nemcsak a HLSZ tagságát jelentő hivatásos játékosokat, hanem a szélesebb labdarúgó társadalom valamennyi szereplőjét is foglalkoztatja, érinti a játékos-ügynökök szerepével kapcsolatban hamarosan életbe lépő néhány változás. Figyelemmel arra, hogy személyes találkozásaink, a csapatlátogatások alkalmával folytatott beszélgetések során is egyre többször merül fel kérdés a tárgykörben, igyekeztünk összefoglalni a reform okait, előzményeit és legfontosabb következményeit.
2015. április 1. napján hatályba lép a FIFA új szabályzata az átigazolási / szerződéskötési eljárásoknál igénybe vett közreműködői tevékenységre vonatkozóan („Regulation on Working with Intermediaries” – kb. „A közreműködők igénybevételének szabályai”), amely a jelenleg hatályos – utoljára 2007. októberében módosított – Játékos-ügynöki Szabályzat helyébe lép majd.
Az új szabályozás bevezetéséről végső soron a FIFA idei Közgyűlése döntött 2014. júniusában, miután a FIFA Végrehajtó Bizottsága már márciusban jóváhagyta a játékos-ügynöki tevékenységet teljes mértékben új alapokra helyező szabályzatot. A jóváhagyást egy kiterjedt és hosszadalmas egyeztetési folyamat előzte meg, amelynek során szakértői munkacsoportok dolgozták ki és véleményezték a tervezett szabályozást, a FIFA, a kontinentális konföderációk (UEFA stb.), labdarúgóklubok és a labdarúgók nemzetközi érdekvédelmi szervezete (FIFPro) képviselőinek részvételével.
Az új szabályozás kidolgozását még 2009-ben határozta el a FIFA éves Közgyűlése, miután megállapítást nyert, hogy a jelenlegi ügynöki licencrendszer nem működik kellő hatékonysággal (statisztikai adatok alapján a nemzetközi átigazolásoknak csupán 25-30%-át „hozza tető alá” hivatásos játékos-ügynök).
Az új szabályozástól azt várják, hogy átláthatóbb és egyszerűbb rendszert teremtsen, amely könnyen adaptálható és alkalmazható az egyes tagországokban, és nem jelent indokolatlan adminisztrációs többlet terheket. Az egyeztetési folyamat során a szakértői munkacsoportok minden szóba jöhető szempontot és opciót megvizsgáltak és elAz eddigi emeztek, annak érdekében, hogy olyan rendszert hozzanak létre, amely a nemzetközi labdarúgásban érintett valamennyi szereplő fél – klubok, játékosok, sportági szakszövetségek, ligák – számára méltányos és elfogadható lesz. A szabályozás megújításának célja nem a szabályok könnyítése, az előírások számának csökkentése (dereguláció) volt, hanem épp ellenkezőleg, a minél teljesebb körű ellenőrizhetőség és átláthatóság megteremtése azon magán- és jogi személyek tevékenységét illetően, akik játékosok vagy klubok képviseletében járnak el az átigazolások, illetve munkaszerződések létrehozása során.
Az új szabályozás immár nem a játékos-ügynöki tevékenység végzésére való jogosultságot korlátozza (mint a jelenlegi licenc-rendszer), hanem magát a tevékenységet próbálja leszabályozni bizonyos kötelező előírások, alapelvek bevezetése által. Az új szabályozás hatálya alatt a játékosok illetve klubok szabadon választhatják meg a tranzakciók során nevükben eljáró közreműködők személyét, azonban a közreműködőkkel létesített jogviszonyaikban jó néhány szabálynak meg kell felelniük.
Lássuk tehát dióhéjban, melyek a jövő év áprilisától hatályos új szabályozás legfontosabb elemei!
A szabályozás hatálya
A szabályozás azon személyek (természetes vagy jogi személyek) tevékenységére vonatkozik, akik/amelyek közreműködőként járnak el valamely játékos vagy klub képviseletében, új sportszerződések megkötése vagy átigazolások létrehozása során.
A FIFA Alapszabályában „hivatalos személyként” definiált személyek nem végezhetnek közreműködői tevékenységet.
Alapvető elvek
A kluboknak illetve játékosoknak kellő körültekintéssel kell eljárniuk a közreműködő személyének kiválasztása során. Ennek megfelelően, csak olyan közreműködőt választhatnak, aki aláírta a szabályzat mellékletét képező Nyilatkozatot, illetve akivel a szabályozásnak megfelelő tartalmú képviseleti szerződést kötöttek.
Regisztrációs rendszer
Az átláthatóság érdekében a közreműködőként eljáró személyeknek az adott ország labdarúgó szövetségénél regisztráltatniuk kell magukat valamennyi olyan tranzakció vonatkozásában, amelyben közreműködőként járnak el. A regisztráció feltétele, hogy a közreműködők aláírják a szabályzat mellékletét képező Közreműködői Nyilatkozatot, amelyet hivatalosan be kell nyújtaniuk azon tagország labdarúgó szövetsége részére, amely országban tevékenykednek. A Nyilatkozat aláírása az új szabályozás nélkülözhetetlen eleme, mivel ennek aláírása által a közreműködő kinyilvánítja, hogy valamennyi FIFA-, konföderációs illetve szövetségi szintű szabályozásnak megfelel, feddhetetlen előéletű, és megfelel a tevékenységre vonatkozó követelményeknek. A közreműködő és ügyfele (a játékos illetve klub) között létrejött Képviseleti Szerződést ugyancsak be kell nyújtani az adott ország labdarúgó szövetsége részére minden egyes ügylet esetében. Ugyanez vonatkozik a már létező munkaszerződések újratárgyalására, megújítására is.
Az egyes tranzakciók során a közreműködő szolgáltatását igénybe vevő játékosnak illetve klubnak kell benyújtania a szövetség felé a közreműködő által aláírt Nyilatkozatot (illetve az esetleges további dokumentumokat, amiket a szövetség szabályozása előír).
Képviseleti Szerződés
A klubok illetve játékosok és a közreműködők között létrejött Képviseleti Szerződésben rögzíteni kell bizonyos alapvető információkat. A felek nevén és aláírásán felül a képviseleti szerződésnek tartalmaznia kell pl. azt, hogy a szerződés pontosan milyen szolgáltatásra terjed ki, milyen jellegű jogviszony van a felek között (munkaerő-közvetítésre vagy tanácsadásra szól stb.), valamint úgyszintén fel kell tüntetni a szerződésben a közreműködő díjazásának mértékét és feltételeit, a fizetés ütemezését, illetve a szerződés időtartamát.
Bejelentés és közzététel
A közreműködőt igénybe vevő játékosoknak illetve kluboknak minden esetben be kell jelenteniük a labdarúgó szövetség felé a megállapodás szerinti díjazás mértékét. Ezen felül, az átláthatóságot szolgálja az az előírás, miszerint a labdarúgó szövetségnek évente (március hónap végéig) nyilvánosságra kell hoznia valamennyi regisztrált közreműködő nevét, a közreműködésükkel érintett egyedi tranzakciókat (átigazolások), valamint a szövetség alá tartozó klubok és játékosok által az egyes közreműködők részére kifizetett díjazásra vonatkozó adatokat. Utóbbi alatt az egyes játékosok illetve klubok által kifizetett díjazás konszolidált, összesített összegét kell érteni.
Díjazás
Az új szabályozás arra is kísérletet tesz, hogy racionalizálja a közreműködők részére fizetendő díjazás mértékét. Ajánlásként került megfogalmazásra, hogy a díjazás legfeljebb az átigazolt játékos bruttó alapbérének (a szerződés teljes időtartamára vetítve) vagy a klubok közötti átigazolási díj összegének 3%-a legyen. (A jelenlegi gyakorlat az 5 és 10% közötti díjazás.) Ezen felül kötelező érvénnyel került rögzítésre, hogy fiatalkorú játékos átigazolása esetén a közreműködő nem tarthat igényt díjazásra. (Jelenleg 17 éves vagy idősebb játékos átigazolása esetén jár a díjazás, de az ügynök nem köthet szerződést 16 éves kor alatti játékossal.)
A klubok között fizetendő átigazolási díj, képzési kártalanítás vagy egyéb összegek nem fizethetők a közreműködő részére vagy rajta keresztül, és nem részesíthető a közreműködő a játékos jövőbeni átigazolása esetén fizetendő díjazásból sem.
Összeférhetetlenség
A kluboknak és a játékosoknak biztosítaniuk kell, hogy ne álljon fenn érdek-összeütközés, összeférhetetlenség a közreműködő tevékenységével kapcsolatban. Amennyiben a közreműködő személyére vonatkozóan összeférhetetlenség áll fenn, és ezt írásban jelzi a tranzakcióban érintett felek irányában, úgy a felek írásbeli hozzájárulása szükséges a tárgyalások megkezdéséhez.
Szankciók
A szabályok megsértése esetén alkalmazandó szankciók kidolgozása és érvényesítése az egyes tagországok labdarúgó szövetségének hatáskörébe tartozik. A szövetségek ugyancsak kötelesek nyilvánosságra hozni a közreműködőkkel szemben alkalmazott szankciókat, valamint tájékoztatni az ilyen esetekről a FIFA Fegyelmi Bizottságát annak érdekében, hogy a Bizottság esetlegesen döntsön az alkalmazott szankció kiterjesztéséről, a világszerte egységes jogalkalmazás érdekében, összhangban a FIFA Fegyelmi Szabályzatával.
Ellenőrzés
A FIFA Fegyelmi Bizottsága folyamatosan ellenőrizni fogja, hogy a tagországok labdarúgó szövetségei bevezették-e az új szabályozásból eredő minimális követelményeket, érvényre juttatják-e ezeket a kötelezettségeket és előírásokat.
A fent részletezett tartalmú új szabályozás tehát 2015. április 1. napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a FIFA jelenlegi Játékos-ügynöki Szabályzata („Players’ Agents Regulations”). Ezen időponttal automatikusan megszűnik a jelenlegi ügynöki licenc-rendszer, az eddigiekben kiadott játékosügynök-licencek érvényüket vesztik, és az azt kibocsátó szövetség részére visszaszolgáltatandók.
Az egyes országok labdarúgó szövetségei az új szabályozás hatályba lépését követően kötelesek a szabályzatban foglalt alapelveket és előírásokat, mint egyfajta minimális követelményrendszert bevezetni, saját szabályzatukat megalkotni, a FIFA szabályaival és az esetlegesen irányadó nemzeti jogi szabályozással összhangban. Tehát a szövetségek a fenti irányvonalak között akár többlet kötelezettségeket is előírhatnak a közreműködői tevékenységre nézve. Mindazonáltal leszögezendő, hogy sem a FIFA szabályzat, sem az annak alapján létrehozandó nemzeti szintű szabályozás nem érintheti magának a munkaszerződésnek, illetve átigazolási megállapodásnak az érvényességét, azokra nézve nincs joghatása.
A játékos-ügynökök közül sokan egyébként sérelmesnek és jogszerűtlennek tartják a FIFA új szabályozását, elsősorban a licencrendszer és a képzési- / vizsgakötelezettség eltörlése miatt, mert állításuk szerint így megnyílik a lehetőség a szakképzetlen személyek előtt az ügynöki tevékenység végzésére, a „kontárok” pedig ártanak a labdarúgás egészének, ezen kívül a korrupció lehetőségét is erősítik, állítja az angol játékosügynök-szervezet, amely az Európai Bizottsághoz fordult ez ügyben.